Welcome aboard to the our video site for sailors. We are being constantly blasted by scammers and pirates, so registration is invite only
contact@sailorsahoy.com with "Invite". No spam, no newsletters. Just a free account
Shorts skab
La compensation carbone et territoriale en Sardaigne Permettre aux voyageurs d agir localement pour compenser les émission de Co2 Voyager pour se rendre en avion en Sardaigne, veut dire émettre des émissions de Co2 et créer des impacts négatifs sur le territoire. Le changement climatique mondial concerne aussi la Sardaigne. Pour réduire ces impacts, des actions de reforestation et de prévention d’incendies sont proposées pour la première fois en Sardaigne par l’Agence «Sardaigne en Liberté», première Agence d’écotourisme de l’île. Dans le but de développer un tourisme durable et éthique qui vise à préserver l’environnement, les personnels de l’AFB (demain l’Office Français pour la biodiversité) des plus jeunes au plus anciens, ont tous pu effectuer de leur mains la plantation d’un jeune arbre,sous le contrôle pédagogique des forestiers naturalistes de FoReSTAS (l’Agence sarde des forêts). Dans un importante milieu protégé de la Sardaigne: la Foret Domaniale de Montes caractérisée par la présence de nombreuses espèces et habitat de intérêt pour la préservation de la biodiversité européenne. La «plant’action» est un geste fort de préservation de la planète: le même arbre captera ainsi le carbone sur plusieurs générations d’êtres humains. Ont aussi participé à cette action des voyageurs allemands et l’association MONTES d’Orgosolo, qui regroupe des bergers de ce territoire
Det växte fram ur en känsla som blev starkare och starkare. Att livet vi levde inte riktigt gav oss det vi längtade efter mest, tid tillsammans. Vi var så vana vid att acceptera ett system där barnen är borta större delen av sina vakna timmar och där resten av livet ska pusslas in runt det. Först efter ett tag började vi fråga oss: måste det verkligen vara så? Vi började tänka att det kanske finns ett annat sätt att leva. Ett annat sätt att prioritera tid, energi och pengar. Det här är vårt svar på den frågan. Vi har bott på segelbåt i två år nu och kommer fortsätta ett tag till. Det här livet är långt ifrån perfekt, men för oss är det bättre än livet vi levde innan. Och så länge det känns så fortsätter vi. Hittar vi något som passar oss ännu bättre är vi öppna för att tänka om. Vår prioritet är familjen, tid tillsammans och att alla mår bra. Ju längre vi är borta från vårt gamla liv, desto svårare har jag att förstå varför vi hade så bråttom hela tiden. Att vakna med lugn i kroppen istället för att skynda till skolbussar, jobb och fulla scheman har förändrat mycket. Många familjer vi möter här arbetar också, barnen går i skola och har aktiviteter. Skillnaden är friheten. Friheten att ibland byta klassrummet mot en snorkeltur. Friheten att upptäcka nya platser en vanlig tisdag. Friheten att låta barnen vara vakna lite längre för att prata, skratta och umgås tillsammans. Det är inte det enda sättet att leva. Men just nu är det vårt. ❤️ Är det här något du också funderat på, eller trivs du bäst med ett mer traditionellt upplägg? Berätta gärna.