Welcome aboard to the our video site for sailors. We are being constantly blasted by scammers and pirates, so registration is invite only
contact@sailorsahoy.com with "Invite". No spam, no newsletters. Just a free account
Calção Crio
We had heard, that in between the 2 islands below Cannes, there would be a red catamaran with a flag with 'Pizza' on it. Yes, this was a boat where fresh pizzas were made and which you could! Check out the menu here: https://www.catapizza.fr. You could pick up the pizza yourself (you will receive a text message) or for € 5 your order will be brought to you on the boat with 1 of the 4 dinghies they have. We decided to pick the pizza up ourselves and eat it on the boat, you can watch us in this video picking up the pizza's. Delicious pizzas and great to see how they are made at the boat. Did you notice the fresh basil plants at the back of the boat? This CataPizza has been around for 10 years now as they tell you in this video, https://www.youtube.com/watch?v=SwAcrqcfAJQ. About 200 pizzas are sold every day for € 20. So you can do the math yourself that this is a great business model!
När vi seglade över Atlanten fiskade vi en hel del och fick ordentligt med fisk. Totalt fick vi upp: 🐠 4 Mahi Mahi (10 kg + 10 kg + 5 kg + 5 kg) 🐠 1 gulfenad tonfisk på 7 kg 🐠 1 wahoo på 4 kg Det vi fiskar upp lockar såklart inte bara oss… utan även större fiskar. Man vet aldrig vad som nappar på betet. Vänner till oss har till exempel fått upp en tonfisk på hela 35 kg! Men det som hände två gånger under överfarten var något helt annat. Första gången förstod vi inte riktigt vad vi såg. En stor “fisk” simmade bakom båten med en Mahi Mahi tvärs över munnen. Den följde båten och cirklade runt vårt drag. Kanske hade Mahi Mahin sett betet och var på väg mot det, när den större tog den först. Det var häftigt. Men andra gången var ännu mer häpnadsväckande. Då förstod vi att "fisken" vi sett var en haj. Jag försökte filma, men det var svårt. Tittar man noga ser man ändå hajfenan på bilden. Den simmade bakom oss i flera minuter, säkert fem, och kom så nära som en meter från akterspegeln. Eftersom Mahi Mahin är så färgstark, gul och blå, kunde vi hela tiden se exakt var hajen var. Och som om det inte räckte… Första kvällen i Martinique, efter att vi ankrat, tänkte vi ta ett snabbt kvällsdopp. Det var redan mörkt.Men då dök en haj upp igen, vid akterspegeln. Den här gången hann både Oscar och Nils se den. Det blev inget bad. Vi tog en dusch istället 😅🦈 Vad hade ni gjort? Badat ellet duschat? 💦