Welcome aboard to the our video site for sailors. We are being constantly blasted by scammers and pirates, so registration is invite only
contact@sailorsahoy.com with "Invite". No spam, no newsletters. Just a free account
短裤 创造
One of the biggest upgrades cruisers make when upfitting their catamaran with lithium is to add an induction cooktop. In most cases the option is made to completely remove the propane system from the boat. I personally think the smarter play is to leave the propane system in place, and to have an induction cooktop that neatly fits over the factory propane stove. In the event you have an issue with either your battery system or your induction cooktop you have the ability to still cook off of the propane system. If you have any quesitons on lithium, upfitting your catamaran, or catamarans at large don't hesitate to reach out. Info@CatamaranCentral.com 754 778 SAIL www.CatamaranCentral.com
När vi seglade över Atlanten fiskade vi en hel del och fick ordentligt med fisk. Totalt fick vi upp: 🐠 4 Mahi Mahi (10 kg + 10 kg + 5 kg + 5 kg) 🐠 1 gulfenad tonfisk på 7 kg 🐠 1 wahoo på 4 kg Det vi fiskar upp lockar såklart inte bara oss… utan även större fiskar. Man vet aldrig vad som nappar på betet. Vänner till oss har till exempel fått upp en tonfisk på hela 35 kg! Men det som hände två gånger under överfarten var något helt annat. Första gången förstod vi inte riktigt vad vi såg. En stor “fisk” simmade bakom båten med en Mahi Mahi tvärs över munnen. Den följde båten och cirklade runt vårt drag. Kanske hade Mahi Mahin sett betet och var på väg mot det, när den större tog den först. Det var häftigt. Men andra gången var ännu mer häpnadsväckande. Då förstod vi att "fisken" vi sett var en haj. Jag försökte filma, men det var svårt. Tittar man noga ser man ändå hajfenan på bilden. Den simmade bakom oss i flera minuter, säkert fem, och kom så nära som en meter från akterspegeln. Eftersom Mahi Mahin är så färgstark, gul och blå, kunde vi hela tiden se exakt var hajen var. Och som om det inte räckte… Första kvällen i Martinique, efter att vi ankrat, tänkte vi ta ett snabbt kvällsdopp. Det var redan mörkt.Men då dök en haj upp igen, vid akterspegeln. Den här gången hann både Oscar och Nils se den. Det blev inget bad. Vi tog en dusch istället 😅🦈 Vad hade ni gjort? Badat ellet duschat? 💦