
En yeni videolar
Vi kommer nærmere og nærmere det nordlige Sardinien! Og her venter der gode ting for os! Vi har forladt den skønne ankerbugt i Porto San Paolo, måske kommer vi tilbage en dag når vi er gamle og grå, for forude venter jordomsejlingen jo! Lige som vi har sat alle syv sejl så møder vi den danske båd Prima som vi finder ud af har problemer med motoren. Det er meget random, for vi vil egentlig bare hilse, men så taler vi med dem på radioen og motoren har tabt kølervæsken. Vi kan leverer watermakervand, men bedre løsning har vi desværre ikke i sejlende stund. Vi fik ikke navne på dem ombord, men hvis I ser med derude, så slå da lige på tråden. Vi har gang i 2 kapsejladser og slutter af i Palau, dejlig by, frygtelig ankerplads.
Det er noget værre volapyk jeg får fyret af, det regner jo slet ikke hjemme i Danmark de her dage?? Men videoen her en lille smule forsinket og det er derfor jeg påstår at den danske sommer er våd 🌧️ Men nok om vejret! Vovserne og jeg er alene hjemme, men vi laver virkelig ikke noget af stor betydning - vi forsøger os dog på en gåtur omkring den dødsensfarlige måge Ø igen! #eventyr #sejlads #sailing #circumnavigation #liveaboard #beneteau #beneteau44cc
“Keep up the momentum” - Algoritmen. Så får I lidt mere hverdagsguld! 💛 Christian har fundet kærligheden til at byggesandslotte, jeg finder det også rigtig hyggeligt 🏰 Lidt om caféen på øen vs. den på båden ☕️ Og ligesom hjemme i rækkehuset hvor du bliver inviteret på besøg hos naboen over hækken, så bliver vi også inviteret på middag her i ankerbugten. Dagen efter ordner vi ærinder, vasketøj og indkøb, ligesom i en helt almindelig hverdag i rækkehuset. Forskellen er bare jeg sidder og overvejer at smide tøjet i vaskeriet, det har jeg alligevel aldrig overvejet i Danmark - med mindre jeg havde min vaskemaskine i hjemmet, det savner vi her ombord. Echo og Anker har bestilt bord på pizzeria fordi de ved deres far skal rejse hjem til Danmark og vi alle 4 har brug for en hyggeligt lille date 💕 Så har vovserne og jeg altså et par dage alene, igenigen 😎 #liveaboard #eventyr #sejlads #drømme #circumnavigation
Sover du dårligt når du ligger for anker? ⚓️Så deler vi lige vores procedure her, måske du kan tage noget med fra vores procedure til næste gang du skal smide ankeret. Vores hjem afhænger af vores 33 kilo Vulcan anker og 80 meter 10mm kæde.Så basically, alt hvad vi ejer afhænger af det anker, derfor er det vigtigt at vi får ankret godt og sikkert hver eneste gang! Her er vores steps: ✨ Vi smider ankeret i sand, silt, mudder el. lign. Undgår helst søgræs fordi ankeret har svært ved at grave sig ned i det, og don’t get us startet on sten. Det er jo djævle og du skal som regel have dykkerudstyret frem for at komme fri. ✨ Vores tommelfingerregelen er minimum(!) 4-5x havdybden, og vi smider tit mere end det. Og skal det blæse så får den gerne 10 meter for ekstra “elastik”. ✨ Anker og kæde er smidt, nu lader vi båden drive på plads og strækker kæden ud. ✨ Kæden er strukket ud, vi begynder forsigtigt at gå bak på maskinen. Forsigtigt sniger vi os op på 1500 omdrejninger. ✨ Mens maskinen er i bak, mærker fordæksgasten på kæden. Rokker eller springer den? Skipper holder øje med positionen på kortplotteren.Holder skidtet ikke, så gør vi det om. ✨ Når vi har testet at det holder, så smider vi snubberen på.Den flytter presset fra ankerspillet og ud på klamperne samtidig med at den fjerner unødvendig støj fra kæden. ✨ Det er sådan, vores procedure er, og vi sover godt om natten – lige indtil vi sniger os op på 30+ knobs vind. Ikke fordi ankeret ikke holder, men fordi båden bliver rusket så meget, at man bare har svært ved at sove på grund af larm og bevægelser. Du er velkommen til at gemme proceduren til næste gang du skal ankre ⚓️😎 Hvordan foregår din procedure? Har du et tip til os så vi kan gøre det endnu mere sikkert? 🌞#drømme #eventyr #sejlads #liveaboard #circumnavigation
Lad os tage dig med på en sejlads fra Marinella tilbage til den skønne ankerbugt i Porto San Paolo! ✨Den her sejlads er fuld af gode guldkorn! Tips og tricks! Vi skal selvfølgelig have kaffe på stranden, morgenmad undervejs og mon ikke vi også skal flyve vores genakker! Vi har ikke meget at klage over på den her sejlads! ⛵️ Kunne du godt tænke dig at se proceduren for hvordan vi smider ankeret ombord? ⚓️
No. 1 Rød Karry 🍽️ Nemt, hurtigt, effektivt. Nu fik jeg ikke lige noteret strøm forbruget til rød karry, men det kunne da være meget sjovt egentlig at føre logbog over hvor meget strøm vi bruger på det mad vi laver. Snitte arbejdet er der der tager længst tid, men det tærer ikke på vores batteribank. Fra start til slut er komfuret måske tændt i 20 minutter. Det med det der kylling og bagepulver, google kalder det et hemmeligt våben i køkkenet, jeg kalder det bare til lille saftigt tip. ✨ Bagepulveret nedbryder fibrene i råt kød, så det forbliver saftigt og blødt i fx. wokretter. Opskriften er fra @gourministeriet og er hverken en reklame eller et samarbejde - eller det er et samarbejde mellem mig og den opskrift, fordi sådan arbejder jeg bare bedst. Eller det gør jeg så heller ikke, fordi jeg fejler jo i opskriften flere gange. Anyway, det var lige en lækker ret som man sagtens kan lave ombord på en båd 🤤 #mad #sejlads #liveaboard #circumnavigation #eventyr
Vi vil bare lige check in med jer her i weekenden!Vi brugte 7 timer på at sejle 15 sømil! Lidt til matematikkerne, eller lidt i perspektiv:15 x 1,852 = 27,78 km gennemsnits fart 2,14 knob/3,97 km/t men til gengæld brugte vi ingen diesel! Penge sparet er penge tjent! Og det ordsprog er Christian slet ikke enig i. Men trods vores uenigheder så havde vi en god sejlads til Marinella!Det er kun vores 2. sejlads bare os to og derfor går der også en lille smule ferie i den! Men vi begynder så småt også at åbne op for nogle at være bådprojekter igen. #eventyr #sailing #sejlads #circumnavigation #liveaboard #travel #drømme #boatlife #beneteau #beneteau44cc
Ja taaak! Vi alle fire forenet igen! Og i dag tager vi dig med på sejladsen til Olbia. Burde man dele sådan en lang reel op i små cliffhanger bider? Ja Orker? Nej I Olbia har vi travlt og skal både handle stort ind, vi skal i marine butikker, male ankerkæde og når ja, endnu en tur til dyrlægen. Det bliver en dyr fornøjelse, men du må se med for at finde ud af hvor dyrt det egentlig bliver.. #eventyr #drømme #sejlads #circumnavigation #liveaboard
Det her handler om noget meget vigtigt! ✨Kabyssen ombord✨ Vi kan rigtig godt lide at købe mad, lave mad, spise mad - det er lidt svært at gro mad, men vi arbejder på det. Derfor var det helt essentielt for os at vi skulle kunne fortsætte med at lave dejlig mad når vi flyttede ud af lejligheden hjemme i Danmark og ned ombord på vores lille båd. Vi rev gas installationerne ud af båden i takt med at vi opgraderede vores batteribank. Vi gik fra 495 Ah AGM batterier og gas til 800 Ah lithium batterier og induktion og airfryer. Så nu får vi sprøde fritter hver gang! Frys og køleskab står som da vi overtog båden i 2021, men måske de også får en opgradering en dag.
Det er fortsætteren til min ‘what do I do in a formiddag’, og jeg forstår ikke hvordan min dag har været så lang at jeg ikke kan få den kortet ned til 3 minutter? Eftermiddags🏝️strandturen🏝️ er lige ved at koste os 500€ mere, men det er min pligt som hundemord at passe på de små vovser og vi må afbryde ekspeditonen. Og det virker som om at min dag udelukkende består af at lave mad og tage på stranden. Og til det har jeg ikke det store forsvar, for jeg kan virkelig godt lide at lave god mad og tage på stranden. Men jeg tænker ikke at det administrative arbejde skulle fylde så meget. Skal vi lave en båd-mad-serie? Og få manet til jorden at man spiser dårlig og kedelig mad på en båd? #liveaboard #circumnavigation #eventyr #drømme #sejlads
Den langsomme formiddag 🐢 For at man kan få lidt ro på tropperne er det en god idé at tage på stranden og lege - altså og hvem vil ikke gerne det?? 🏝️ Man skal bare lige huske solcreme og det er fandemendede svært når man er alene hjemme??? Så er morgenmaden jo det vigtigste måltid i løbet af dagen. Og et slag kalaha sætter også rammerne for en god morgen. Lidt hyggelige bådprojekter står også på programmet. Ikke sådan et træls et der kræver at jeg finder alt værktøjet frem fra det dybeste hul i skibet. 🛠️ Og så når vi altså kun lige frem til frokosten og så tiden løbet fra mig. Syntes ellers jeg er god til at klippe det hurtigt sammen, men der er jo ingen på instagram der gider at se en video på mere en 2 minutter.. og det er allerede også meget at bede jer om. Anyway, jeg kan klippe en mere så. En what do I in an eftermiddag og aften kinda video? Som nok primært vil handle om mad, men måske det også kan noget?? #liveaboard #circumnavigation #eventyr #drømme #sejlads
Pissefede syprojekter til båden! 🪡 Jeg bliver altid kategoriseret som madning hos myggen, så derfor tager jeg skeen i den anden hånd og forhindrer dem i at komme ind i mit hjem 🦟 - er du også den der altid bliver ædt af myggen?? Men nok om myg, jeg er alene og det første jeg gjorde var at finde symaskinen frem! Jeg nåede et par projekter her til videoen, men sandheden er... at listen er stadig lang 🫠 Bl.a. reparationer på cockpitteltet som jeg svor at jeg ALDRIG skulle arbejde på igen. Sådan et kan jo blive lidt slidt med tiden, og det skal man jo kigge på... på et tidspunkt... Men jeg startede mildt ud 😌 #circumnavigation #liveaboard #drømme #eventyr #sejlads
En 500€ lussing fra det virkelige liv 🤑 Livet går ellers lige så godt og så bliver jeg forladt alene på båden - men det er faktisk lige hvad jeg trængte til 😎 Skal I se mine sy-DIY projekter? 🪡 #eventyr #drømme #sejlads #liveaboards #circumnavigation
Røv sygt hverdagsguld - er det en lille smule modsigende? Det er nu engang hvad I får her. Og så på en fredag 🍻 God weekend allesammen 🏝️💙 #circumnavigation #liveaboard #eventyr #drømme #sejlads
Det er blevet tid til et lille pip. Ikke et ‘slag pip’ som reklamerne siger, men bare lige lidt lyd fra os på søen. Hvilke løjer har vi har gang i efter, at være ankommet til Sardinien? Selvom vi har siger vi har holdt lidt ferie, så var der altså lige en sejlads før “ferien”. Men altså ja, du får svaret på det ved at se vores lille sammen klipning. Drone, fisk, mad og bajer. Så kan vi vidst heller ikke bede om ret meget mere. Tak fordi du er med os 🌞 #sejlads #liveaboard #eventyr #drømme
Vi kan godt afsløre, at det ikke er den bedste sejlads vi har haft! Det blevet tid til, at vi tager jer med på turen fra Sicilien og videre til Sardinien 🇮🇹 Turen varede mere end 30 timer og derfor måtte vi lige dele den op i 2 dele. Her får I første del. Lidt uheld, lidt mad, MEGET lidt søvn og måske endelig en fisk?
Forberedelser sætter ofte rammerne for en god sejlads. Vi blev enige om, at vi nok aldrig havde forberedt os så godt på en sejlads før. ⛅️ Flere vejrudsigtsmøder (Christian holder et med sig selv cirka en gang i timen) 🐾 Løbetur på stranden inden 30 timers sejlads 🐶 Godbidder og tørfoder i cockpittet ⛽️ Fylde tanken med diesel fra vores jerry cans 🌊 Søsuring af grej på dæk 🌊 Søsuring af genakker på dæk 🎶 Sætte de ting i spænd som plejer at larme i vinden 🍝 Bolognese til to dage, selvom det ikke var med i videoen havde Christian sørget for mad til hele sejladsen Så kunne vi snart ikke gøre andet for en god sejlads! ⛵️
Turen går videre langs den Sicilianske nordkyst og vi skal til Castellamare for at finde ud af om de kan finde ud af at lave pizza 🍕 Det her er videoen fra vores sejlads dertil. Lang? ja. Del den op? orker. Tak fordi du så med 🎣 #sejlads #eventyr #drømme #jordomsejling #circumnavigation
Vidste du at det kunne være så dyrt at ligge i havn i Italien? 💸 Det dyreste vi har givet pr. overnatning hjemme i Danmark har måske været 300 kr. Det har som sagt kostet os 300€, for at ligge i Palermo og faktisk også en galcoat skade, men det er en anden historie 💔 Så det er altså noget af en anderledes oplevelse man får på disse kanter. Nu ligger vi for anker igen og spare 100€ om dagen, og penge sparet er penge tjent - selvom Christian ikke er helt enig i det ordsprog. Anyway, tak fordi du havde lyst til at læse og se med 🩵 #liveaboard #sailingcouple #sejlads #eventyr #drømme
