Welcome aboard to the our video site for sailors. We are being constantly blasted by scammers and pirates, so registration is invite only
contact@sailorsahoy.com with "Invite". No spam, no newsletters. Just a free account
Shorts Lumikha
Äntligen får vi lite vind, nu kan vi segla i 5-6knop och det gör något med humöret på en gång! Att traggla fram i 1-2knop har känts lite segt. Nu har vi ätit upp all färdiglagad mat som vi hade i kylskåpet, nu får vi börja fånga fisk eller äta av det vi har i frysen. Dagarna går och nästan flyter ihop. På dagarna hjälps vi åt med att segla, ta hand om barnen och fixa mat. Klockan 20.00 på kvällen försöker jag gå och sova för att gå upp kl 02.00 för mitt nattpass. Barnen brukar vakna vid 07.00 och Niklas kommer lite senare, så han får sova någon timme till. Behöver jag så tar jag en tupplur mitt på dagen men ofta har det räckt med lite vila i fällstolen på däck ☀️⛵️ Nu ska vi njuta av vinden som vi har och hoppas fånga någon fisk nu när sjögräset försvunnit 🐟🐠. Kommentera gärna med valfri fiske-emoji om du önskar oss lycka till med fisket! Ha en fin lördag så hörs vi! 💫
Ci eravamo abituati alla morbida e alta onda lunga oceanica. Questa notte abbiamo lasciato la marina Rubicon di Lanzarote per raggiungere la marina di Las Palmas, sull’isola di Gran Canaria. Dopo poche miglia a vela il mare inizia a innervosirsi presentandoci una corta, alta e fastidiosa onda incrociata. Non riuscivi a stare in piedi! Ogni cambio turno ci si lamentava delle condizioni con chi sopraggiungeva, che a sua volta non era riuscito a dormire come avrebbe voluto. Tutto sommato la notte è comunque passata. Siamo arrivati a Las Palmas e ci siamo messi all’ancora. I prossimi giorni saranno di preparazione della barca per la traversata. Adesso andiamo a dormire presto per recuperare le ore dormite poco e male questa notte. Buona befana a tutti! Andrea