Welcome aboard to the our video site for sailors. We are being constantly blasted by scammers and pirates, so registration is invite only
contact@sailorsahoy.com with "Invite". No spam, no newsletters. Just a free account
شارٹس بنانا
Det växte fram ur en känsla som blev starkare och starkare. Att livet vi levde inte riktigt gav oss det vi längtade efter mest, tid tillsammans. Vi var så vana vid att acceptera ett system där barnen är borta större delen av sina vakna timmar och där resten av livet ska pusslas in runt det. Först efter ett tag började vi fråga oss: måste det verkligen vara så? Vi började tänka att det kanske finns ett annat sätt att leva. Ett annat sätt att prioritera tid, energi och pengar. Det här är vårt svar på den frågan. Vi har bott på segelbåt i två år nu och kommer fortsätta ett tag till. Det här livet är långt ifrån perfekt, men för oss är det bättre än livet vi levde innan. Och så länge det känns så fortsätter vi. Hittar vi något som passar oss ännu bättre är vi öppna för att tänka om. Vår prioritet är familjen, tid tillsammans och att alla mår bra. Ju längre vi är borta från vårt gamla liv, desto svårare har jag att förstå varför vi hade så bråttom hela tiden. Att vakna med lugn i kroppen istället för att skynda till skolbussar, jobb och fulla scheman har förändrat mycket. Många familjer vi möter här arbetar också, barnen går i skola och har aktiviteter. Skillnaden är friheten. Friheten att ibland byta klassrummet mot en snorkeltur. Friheten att upptäcka nya platser en vanlig tisdag. Friheten att låta barnen vara vakna lite längre för att prata, skratta och umgås tillsammans. Det är inte det enda sättet att leva. Men just nu är det vårt. ❤️ Är det här något du också funderat på, eller trivs du bäst med ett mer traditionellt upplägg? Berätta gärna.
1. De saknar viktiga "lifeskills" När de ska lära sig att sitta still och räcka upp handen så lär de sig kulturella skillnader, navigera till havs och hantera vår månadsbudget i en annan valuta. Hur ska de kunna klara sig i den verkliga världen? 2. De saknar social samvaro Att sitta bredvid 25 andra barn, i samma ålder och från samma del av ett samhälle. Istället leker de med barn från fem olika länder och pratar med andra vuxna och har ögonkontakt med dem. Helt vansinnigt! 3. De saknar en utbildad lärare Hur ska vi kunna undervisa våra barn utan en lärarexamen? Vi har ju ingen officiell pedagogisk utbildning. Jag menar, vad vet vi om bästa sätt att förklara matematik, historiska revolutioner eller fysikens lagar när vi upplever dem på riktigt tillsammans med våra barn varje dag? 4. Men skolan är ju så mycket mer än skolan. Vem ska egentligen se till att våra barn mår bra? Det låter ju orimligt att lägga det ansvaret på föräldrarna som känner sina barn bäst. Bättre att lägga det på någon som får betalt för det? 5. De blir… självständiga och kritiska Vi märker att våra barn ställer frågor, löser problem själva och ibland ifrågasätter saker vi vuxna säger. Snacka om katastrof! Hur ska de någonsin vänja sig vid vuxenvärldens byråkrati om de inte först tränas att alltid följa instruktioner till punkt och pricka? Barn som tänker själva och vågar uttrycka sin egen åsikt. Hur ska vi överleva det? Vi möter månniskor som väldigt snabbt dömer oss och våra barn för att vi "hemskolar". Samma människor är väldigt snabba med att skriva "stackars barn" eller "egoistiska föräldrar" eller komma med egna tips. Innan du dömer någon annans val, har du någonsin ställt frågan varför de gjorde det? Nyfikenhet leder oftare till förståelse än fördomar. Innan du tycker synd om våra barn eller dömer våra val, ställ gärna en fråga istället. Vi påstår inte att vi har hittat den enda rätta vägen, bara den som fungerar bäst för vår familj just nu.
Dagen bjöd på sköldpaddor, en vandring genom djungeln och en utsiktsplats med vy över hela staden. Ganska svettigt på vägen upp, men utsikten gjorde det värt varenda steg. Nu väntar ett svalkande dopp och middag på favoritrestaurangen i kvällssolen. ✨ 🦎 Visste du att Jesusödlan faktiskt kan springa på vatten? Den använder sina specialanpassade fötter och hög hastighet för att hålla sig ovanför ytan när den flyr från rovdjur. Jag visste inte detta men min son Oscar 10år hade full koll på detta och lärde mig. Han älskar verkligen djur och det är fantastiskt att se hur mycket han lär sig när han har ett intresse. Han läser alla faktaböcker vi har här 👀 Får se vad han hinner lära sig efter en månad över Stilla havet 💙⛵️