close

Welcome aboard to the our video site for sailors. We are being constantly blasted by scammers and pirates, so registration is  invite only


contact@sailorsahoy.com with "Invite". No spam, no newsletters. Just a free account

Shorts Créer

Bara för att man väljer en annan väg i livet betyder det inte att man ska behöva ge upp sina rättigheter hemma i Sverige. Det går att vara folkbokförd i Sverige medan man reser. Det går att vara socialförsäkrad och behålla barnbidraget. Och det går att få barn undantagna från skolplikten. Därför känns det så kul att nu finnas på Unlearn Academy, där jag samlat mina kurser och information för er som vill skapa mer frihet i livet och förstå hur allt fungerar rent praktiskt 🌍 Tidigare har jag skött allt manuellt, men nu får du tillgång till material och kurser direkt när du köper ett paket. Så skönt både för er och för mig, särskilt när livet sker i olika tidszoner ⛵✨ Och även om mycket nu är automatiserat så finns den personliga kontakten fortfarande kvar. Många av er vill gärna bolla innan ni väljer vad som passar er bäst, och jag finns fortfarande bara ett mail bort 🤍 Länken till plattformen hittar du här: https://unlearnacademy.app/c/sowhyknot Någon mer som gillar kombon av automation och personlig service när det behövs?

sowhyknot

0

0

177

Vissa spenderar fredagskvällen framför Netflix. Vi tittade på två sengångare som hade en parningsceremoni och sedan klättrade upp på elkablarna vid marinan. 😅 Det är svårt att förklara hur annorlunda livet känns när naturen blir en del av vardagen. Ibland är det delfiner som leker runt båten, ibland apor i träden. Och ibland... två väldigt långsamma romantiker som bjuder på kvällens underhållning. Inte direkt vad vi hade planerat för en fredag i Panama, men definitivt något vi kommer minnas. ❤️ Är du team storstadspuls eller team sengångare på elkablar? 😅

sowhyknot

0

0

545

Det växte fram ur en känsla som blev starkare och starkare. Att livet vi levde inte riktigt gav oss det vi längtade efter mest, tid tillsammans. Vi var så vana vid att acceptera ett system där barnen är borta större delen av sina vakna timmar och där resten av livet ska pusslas in runt det. Först efter ett tag började vi fråga oss: måste det verkligen vara så? Vi började tänka att det kanske finns ett annat sätt att leva. Ett annat sätt att prioritera tid, energi och pengar. Det här är vårt svar på den frågan. Vi har bott på segelbåt i två år nu och kommer fortsätta ett tag till. Det här livet är långt ifrån perfekt, men för oss är det bättre än livet vi levde innan. Och så länge det känns så fortsätter vi. Hittar vi något som passar oss ännu bättre är vi öppna för att tänka om. Vår prioritet är familjen, tid tillsammans och att alla mår bra. Ju längre vi är borta från vårt gamla liv, desto svårare har jag att förstå varför vi hade så bråttom hela tiden. Att vakna med lugn i kroppen istället för att skynda till skolbussar, jobb och fulla scheman har förändrat mycket. Många familjer vi möter här arbetar också, barnen går i skola och har aktiviteter. Skillnaden är friheten. Friheten att ibland byta klassrummet mot en snorkeltur. Friheten att upptäcka nya platser en vanlig tisdag. Friheten att låta barnen vara vakna lite längre för att prata, skratta och umgås tillsammans. Det är inte det enda sättet att leva. Men just nu är det vårt. ❤️ Är det här något du också funderat på, eller trivs du bäst med ett mer traditionellt upplägg? Berätta gärna.

sowhyknot

0

0

616